Stuur ons een App'je

* Dit veld is verplicht
Spaans eetcafé laat onbeleefde gasten meer betalen

Spaans eetcafé laat onbeleefde gasten meer betalen

De eigenaresse van eetcafé Blau Grifeu in het Spaanse vissersplaatsje Llançà heeft een bijzondere aanpak om haar gasten op te voeden. Wanneer er niet met twee woorden wordt gesproken, betaalt de gast er meer voor een kopje koffie.

Beleefdheid aanleren

Marisel Valencia Madrid wil de gasten van haar restaurant Blau Grifeu in het Spaanse Llancà (nabij Gerona) wat beleefdheden aanleren, die ze volgens haar nooit van huis uit hebben meegekregen. Valencia Madrid is geboren in Colombia en vertelt dat de bevolking daar veel vriendelijker en beleefder is: "Mijn geboorteland is dan wel arm, maar iedereen heeft wel goede manieren!" In Colombia is het dan ook heel raar en onbeleefd als je geen alstublieft of dankuwel zegt. Marisel wilde dit ook haar gasten meegeven, en bedacht daarom het volgende!

Bepaal zelf wat je betaalt voor je koffie

De maatregel van Marisel heeft alles te maken met de manier waarop een gast een bestelling plaatst. Wie simpelweg een koffie 'eist', maar daar meer geld voor neertellen dan iemand die op beleefde wijze een koffie bestelt. 'Eis' je een koffie, dus zonder alstublieft er achteraan te zeggen, dan is de prijs van je kopje koffie € 5,-. Voeg je hier "alstublieft' aan toe, dan betaal je € 3,- voor je kopje koffie. Wie echter nog beleefder is (zoals het hoort) en zegt "Goedemorgen/middag/avond, een koffie alstublieft'", betaalt slechts € 1,30. Deze regels worden op een poster uitgelegd. En het lijkt te werken, want tegenwoordig zeggen de gasten van Marisel netjes 'alstublieft' wanneer ze iets bestellen!


Naar het overzicht